Verkeersveiligheid: ‘quick win’-thema voor CSRD?
CSRD: een kansrijke route naar duurzaamheid met verkeersveiligheid als startpunt
De nieuwe Europese richtlijn voor duurzaamheidsrapportage, de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), heeft grote implicaties voor bedrijven, vooral voor organisaties met een uitgebreide mobiliteitsvloot. Volgens Alexander Heijkamp van ESG-Consultancy hoeft deze richtlijn echter geen saaie verplichting te zijn. Samen met de Verkeersveiligheid Groep Nederland laat hij zien hoe verkeersveiligheid een laagdrempelige, impactvolle en zelfs leuke manier kan zijn om invulling te geven aan de CSRD-verplichtingen.
Wat is de CSRD?
Vanaf boekjaar 2025 zijn grote bedrijven verplicht te rapporteren over hun duurzaamheidsprestaties, waaronder de impact op mens en milieu. Dit omvat niet alleen de eigen prestaties, maar ook die van de gehele waardeketen. Hierdoor krijgen ook kleinere bedrijven te maken met de CSRD, bijvoorbeeld als leverancier van een grotere organisatie of als partner van overheden, die hun leveranciers steeds meer doorlichten op duurzaamheidsprestaties.
De boze wolf of een kans?
Is de CSRD een zoveelste verplichte, saaie rapportagestandaard? Volgens Alexander Heijkamp, directeur van ESG-Consultancy, en Collin Bell, commercieel directeur van de Verkeersveiligheid Groep Nederland, is het tegendeel waar. De CSRD biedt bedrijven juist de kans om zich te onderscheiden op het gebied van duurzaamheid.
Bell: “Bij ons geven we bedrijven de kans om gezamenlijk te werken aan verkeersveiligheid en een duurzaam mobiliteitsbeleid. Dit heeft niet alleen impact op de mensen in de organisatie en hun omgeving, maar ook op kostenbesparing: minder brandstofverbruik, minder schade en minder uitval van personeel. Verkeersveiligheid is een thema met duidelijke en concrete voordelen.”
Verkeersveiligheid als sympathiek instapthema
Heijkamp, voormalig sustainability director bij een internationale leasemaatschappij, ziet verkeersveiligheid als een toegankelijk en actueel thema binnen de CSRD-strategie. “De cijfers laten zien dat het de verkeerde kant opgaat met verkeersveiligheid. Aandacht voor dit onderwerp draagt niet alleen bij aan een duurzaam mobiliteitsbeleid, maar ook aan de veiligheid en het welzijn van medewerkers.”
Het implementeren van verkeersveiligheid vraagt wel om meer dan alleen goede intenties. Hierin spelen de e-drivertrainingen van de Verkeersveiligheid Groep Nederland een cruciale rol. “Online trainingen zijn een laagdrempelige start,” aldus Heijkamp. “Maar fysieke trainingen en het verankeren van verkeersveiligheid in beleid zijn essentieel. Voorbeeldgedrag van leiders maakt daarbij het verschil.”
Een alliantie tegen verkeersongevallen
De Verkeersveiligheid Groep Nederland is ook initiatiefnemer van de alliantie stop verkeersongevallen, waarin 29 organisaties samenwerken om binnen drie jaar 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Via de e-drivertrainingen wordt bewustwording gecreëerd, en bedrijven kunnen hiermee direct voldoen aan belangrijke CSRD-eisen.
Bell: “Dit is geen los idee of quick win, maar een thema dat met gedegen beleid een concrete bijdrage levert aan duurzaamheid. We zien dagelijks hoe enthousiast bedrijven hierop reageren.”
ESG MKB: duurzaamheid met één druk op de knop
Om mkb-ondernemers te ondersteunen, heeft ESG-Consultancy het ESG MKB-platform ontwikkeld. Dit platform biedt bedrijven de mogelijkheid om snel en eenvoudig een eigen duurzaamheidverslag op te stellen, inclusief een CO2-footprint en andere essentiële gegevens, volledig in de eigen huisstijl.
Heijkamp: “Ons doel is om duurzaamheid toegankelijk te maken. Met deze tool kunnen ondernemers direct aan de slag en zijn ze voorbereid op de vragen vanuit de CSRD.”