ESG MKB helpt LelyPharma met het concreet maken van ESG-beleid:
“We sorteren voor op wat komen gaat”
Het begon voor LelyPharma met een expliciete vraag van een grote klant: “Wat doen jullie met ESG?” Kort daarop volgde een soortgelijke vraag van een andere klant. Voor Peter Jansen, accountmanager bij LelyPharma, was dat het moment waarop duidelijk werd: we moeten serieus aan de slag met ons ESG-beleid. Samen met ESG MKB begon de geneesmiddelenproducent aan een traject dat verrassend veel bestaande sterktes zichtbaar maakte en leidde tot een concreet plan voor de komende jaren.

De uitdaging: een onderbouwd antwoord op toenemende klantvragen over het ESG-beleid van LelyPharma
LelyPharma is een Nederlandse CDMO die generieke geneesmiddelen produceert voor partijen in Europa, Zuid-Afrika en Australië. Betrouwbaarheid, precisie en korte lijnen vormen al decennialang de ruggengraat van het bedrijf. Maar begin 2025 werd er een uitdaging toegevoegd aan het dynamische speelveld van de organisatie: klanten begonnen structurele vragen te stellen over ESG. “Bij een grote partij in Frankrijk vroegen ze: ‘Wat doen jullie met ESG?’”, vertelt accountmanager Peter. “Ook in Engeland werd duurzaamheid steeds explicieter onderdeel van tenders en klantgesprekken.”
Klanten verwachten dat LelyPharma haar maatschappelijke en milieukundige impact inzichtelijk maakt. En dat niet alleen: ze willen weten welke stappen er de komende jaren op de planning staan. “Ik wilde voorkomen dat we reactief zouden worden. We moesten voorsorteren op wat gaat komen”, zegt Peter. “Dus heb ik gezegd: dit moeten we nu oppakken.” Om daar direct aan toe te voegen: “Ja, ESG is belangrijk, maar het moet ook bedrijfskundig kloppen en relevant zijn voor onze klanten.”
De oplossing: een laagdrempelig traject met ESG MKB
Het contact tussen LelyPharma en ESG MKB was snel gelegd. Peter: “Ik ken oprichter Alexander Heijkamp al twintig jaar en weet: als hij ergens zijn tanden in zet, zit het goed.” Het traject begon bewust eenvoudig: eerst werd het ESG Impact Rapport opgesteld, daarna volgde een Plan van Aanpak voor de komende jaren.
Wat opviel, zegt Peter, was de toegankelijkheid van het proces. “Het was tot in de puntjes voorbereid en we werden in begrijpelijke taal meegenomen in het proces.” Geen onnodig ingewikkeld ESG-jargon, dus. “Ook de business consultants namens ESG MKB waren wars van mooipraterij, dat vond ik verfrissend. Daardoor ontdooiden onze mensen en durfden ze zich echt open te stellen.”
De consultants interviewden een diverse groep LelyPharma-medewerkers van HR, Purchase, het magazijn en het managementteam om de juiste inzichten en data boven tafel te krijgen. “Mijn angst was dat het keurmeesters zouden zijn die kwamen vertellen wat we allemaal niet goed deden”, lacht Peter. “Maar de afdronk was precies andersom: we doen eigenlijk al best veel heel goed, zonder dat we het zelf zagen.”
In co-creatie werd het ESG Impact Rapport opgesteld en aangescherpt, met daarin:
- een nulmeting van waar LelyPharma staat,
- inzicht in de waardeketen,
- een analyse van CO₂-footprint en energieverbruik,
- korte- en langetermijnafspraken,
- én concrete verbeterprojecten.
“Een leesbaar, inhoudelijk rapport van vijftien pagina’s, visueel mooi gelardeerd, precies op maat”, vat Peter het samen.
Het resultaat: van onbewuste bekwaamheid naar een strategische voorsprong
Het ESG-rapport bracht iets aan het licht dat LelyPharma zelf nog niet zo benoemd had: veel ESG-elementen waren al aanwezig. “Zestig procent van onze medewerkers is vrouw, er werken mensen uit alle windstreken bij ons, we letten scherp op ons energieverbruik en gaan zeer zorgvuldig om met afvalscheiding. Dus ongemerkt deden we al veel, alleen hadden we het nooit het label ESG gegeven.”
Met de nieuwe inzichten kan LelyPharma direct starten met quick wins. Zo is elektriciteit verantwoordelijk voor het merendeel van de CO₂-footprint. “We gaan onderzoeken of we volledig over kunnen op groene stroom, zonder dat dit een grote impact op onze kostprijs heeft.”
Daarnaast helpt het rapport Peter in commerciële gesprekken. “Ik kan nu gerichte ESG-vragen stellen aan klanten: Wat houdt jullie ’s nachts wakker? Wat doen jullie met hergebruik? Waar zit jullie CO₂-impact? We worden zo een trusted advisor. Dat is precies de rol die ik wil pakken.” En andersom geldt hetzelfde: LelyPharma heeft nu een onderbouwd antwoord als (potentiële) klanten vragen naar het ESG-beleid van de producent.
Het rapport wordt niet in een bureaula gelegd. Er ligt inmiddels een planning voor de uitrol in 2026, inclusief een roadmap per kwartaal. “Ik ben er fier op dat we dit hebben gedaan. En ik ga ervoor zorgen dat ESG hoog op de agenda blijft. ESG is geen eenmalig project, maar iets waar we continu mee bezig moeten blijven.”
Peters advies aan mkb-bedrijven? “Wees proactief. De wereld verandert snel, klanten gaan ernaar vragen en banken wegen ESG zwaar mee. Laat eerst een rapport maken. Dan weet je waar je staat en kun je vooruit. Je hoeft het niet alleen te doen. En ja: ESG is ook gewoon onderdeel van de war on talent.” Over de rol van ESG MKB is hij helder: “Zij halen de grootste drempel weg: de gedachte dat ESG gedoe is en veel geld kost. Ze draaiden het om: wat kost het je als je niet in beweging komt? De tool en de begeleiding van ESG MKB maken het ongelooflijk laagdrempelig om hiermee aan de slag te gaan.”
Aan de slag met ESG? Begin vandaag met je eigen ESG Impact Rapport
Wil jij net als LelyPharma inzicht krijgen in waar jouw organisatie staat en welke stappen je kunt zetten om toekomstbestendiger te worden? ESG MKB helpt ondernemers bij het opstellen van hun eigen ESG Impact Rapport, volledig in lijn met de meest recente Europese CSRD-richtlijnen.
Met praktische oplossingen en heldere rapportages helpt ESG MKB bedrijven in het mkb om verduurzaming toegankelijk en haalbaar te maken. Of u nu net begint met duurzaamheidsmaatregelen of al stappen hebt gezet, ESG MKB biedt ondersteuning op maat. Neem contact met ons op voor meer informatie of een vrijblijvend adviesgesprek.


