‘ESG is een strategische business driver voor mkb’ers’
ESG raakt steeds meer het hart van het mkb, maar veel ondernemers zien het nog als iets abstracts of een verplicht onderwerp. Alexander Heijkamp (ESG MKB) en Rutger van IJzendoorn (Conclusion Consulting) laten zien hoe strategische inzet van ESG waarde creëert.
Voor mkb-bedrijven spelen steeds meer maatschappelijke thema’s een directe rol in de dagelijkse bedrijfsvoering: denk aan stijgende energiekosten, personeelstekorten en strengere eisen van klanten en banken.
“De strategische inzet van ESG kan helpen deze uitdagingen aan te pakken en bedrijfsvoering veerkrachtiger te maken”, stelt Rutger van IJzendoorn, Managing Consultant Sustainability bij Conclusion Consulting. “Wie ESG strategisch inzet, bouwt niet alleen aan een beter imago, maar ook aan concurrentiekracht, innovatievermogen en financiële weerbaarheid. Maar hoe begin je?”

Alexander Heijkamp en Rutger van IJzendoorn
Van compliance naar concurrentiekracht
De nodige mkb-ondernemers koppelen ESG aan externe druk: vanuit wetgeving, nieuwe standaarden zoals de VSME, klantvragen of financieringseisen. “Maar de bedrijven die écht verschil maken, kijken verder dan moeten”, weet Van IJzendoorn. “Zij zien ESG als een manier om waarde te creëren voor klanten, medewerkers, ketenpartners én de samenleving.”
Alexander Heijkamp, medeoprichter van ESG MKB, vult aan: “ESG gaat over de keuzes die je maakt in je bedrijfsvoering. Hoe ga je om met energie, mensen, materialen? Dat zijn geen randzaken, dat ís je business. Als jij kunt laten zien dat je goed bezig bent, en dat onderbouwt met cijfers, sta je vooraan als het gaat om het winnen van nieuwe klanten en het binnenhalen van de beste talenten uit de regio.”
Hier kan de VSME volgens Heijkamp bij helpen. Dit is de Europese standaard voor vrijwillige duurzaamheidsrapportage door mkb-ondernemingen. Het doel is om mkb-bedrijven te beschermen tegen een wildgroei aan ESG-vragen vanuit grotere bedrijven en financiële instellingen, die op hun beurt wettelijk verplicht zijn om te rapporteren over de impact in hun hele waardeketen.
Strategische thema’s voor het mkb
Heijkamp en Van IJzendoorn zien verschillende thema ESG-thema’s die het mkb raken in het hart van de strategie. Neem energie en circulariteit: Zet je stappen om te verduurzamen en kosten te verlagen met slim energie- of materiaalgebruik? Of personeel en cultuur: Hoe houd je mensen vitaal, betrokken en trots, en hoe zorg je voor een inclusieve werkcultuur?
“Actief bezig zijn met ESG is geen kostenpost, het is een investering in de toekomstbestendigheid van je bedrijf.”
Ook ketenverantwoordelijkheid is belangrijk: Werk je met partners die dezelfde waarden delen? En hoe voorkom je risico’s op bijvoorbeeld uitbuiting of milieuschade? Een laatste voorbeeld is innovatie en groei: ESG daagt je uit om anders te denken en nieuwe, toekomstbestendige producten of diensten te ontwikkelen.
“We zien dat bedrijven die ESG serieus nemen sneller innoveren. Ze zijn al bezig met zaken als circulaire verdienmodellen of lokale ecosystemen en trekken daarmee nieuwe klanten aan”, zegt Van IJzendoorn.
Vooroplopen is beter dan ingehaald worden
De komende jaren wordt ESG-rapportage verplicht voor steeds meer bedrijven en daarmee ook voor toeleveranciers in het mkb. “Als je nu begint, heb je straks een voorsprong”, stelt Van IJzendoorn. “Je bouwt aan vertrouwen, reputatie en veerkracht. Dat is pure strategische waarde.”
“Wie ESG slim integreert in zijn strategie en bedrijfsvoering, creëert waarde op meerdere vlakken: door marktkansen te benutten en bedrijfsrisico’s te voorkomen – in betere harmonie met mens en milieu. Je maakt je organisatie wendbaarder, aantrekkelijker en toekomstbestendiger.”
Of zoals Heijkamp het samenvat: “Actief bezig zijn met ESG is geen kostenpost, het is een investering in de toekomstbestendigheid van je bedrijf.”
Van ambitie naar actie
In de praktijk blijkt vaak dat mkb’ers wel ESG-ambities hebben, maar nog niet over de juiste structuur beschikken. “Daar komt onze ESG-rapportagetool van pas”, zegt Heijkamp. “Die geeft inzicht in waar je staat op de belangrijkste ESG-thema’s. Je ziet direct waar kansen liggen en waar je risico’s loopt.”
Vanuit dat inzicht begeleiden ESG MKB en Conclusion Consulting mkb’ers bij het zetten van concrete stappen. Van rapportage en communicatie tot beleid en KPI’s. “We maken het tastbaar, met doelen die passen bij jouw bedrijf.”
Bron: www.consultancy.nl
Met praktische oplossingen en heldere rapportages helpt ESG MKB bedrijven in het mkb om verduurzaming toegankelijk en haalbaar te maken. Of u nu net begint met duurzaamheidsmaatregelen of al stappen hebt gezet, ESG MKB biedt ondersteuning op maat. Neem contact met ons op voor meer informatie of een vrijblijvend adviesgesprek.